Prowadząc swój biznes czy tworząc dział marketingu dobrze wiesz, że odpowiednio dobrany zespół to podstawa. Nie inaczej jest w przypadku, gdy szukasz usługodawcy, który zaopiekuje się widocznością Twojego serwisu w Internecie. Jak więc znaleźć i wybrać dobrego pozycjonera, a jakich ofert należy unikać? Sprawdź!
Jak znaleźć dobrego pozycjonera?
Pierwszym etapem poszukiwań dobrego pozycjonera jest stworzenie listy dopuszczalnych ofert. W tym celu należy sporządzić listę kilku – kilkunastu ofert, które następnie zostaną szczegółowo przeanalizowane. W jaki sposób więc stworzyć tę listę?
Współpraca po poleceniu
Pierwszym sposobem, który pozwoli utworzyć listę dopuszczalnych ofert na pozycjonowanie jest zebranie poleceń na temat kolejnych pozycjonerów. Jak w każdej branży – również w SEO – najlepsi Specjaliści dbają o swój wizerunek, a on owocuje wieloma poleceniami. Zapytaj partnerów biznesowych, zaufanych Specjalistów z innych branż, swoich Klientów o opinię. Każdą wskazaną ofertę zapisz. Pamiętaj, że polecenie to sposób znalezienia oferty, ale nie jej potwierdzenie.
Darmowy audyt wstępny jako „test”
Nie ma lepszego sposobu na „rozeznanie terenu” od prośby zaprezentowania próbki umiejętności. Audyt SEO to analiza, która rozpoczyna każdą strategię budowania widoczności. Znajdź kilka ofert pozycjonowania w Internecie i poproś o przygotowanie wstępnego audytu Twojej witryny. To w jakiej jakości oraz czasie otrzymasz dokument, wiele mówi o pozycjonerze. Dobry pozycjoner to taki, który dostarczy audyt w ciągu stosunkowo krótkiego czasu i zadba o odpowiednią jego jakość (merytoryczną jak i stylistyczną). Jeżeli audyt Ci się spodoba – dodaj tę ofertę do listy dopuszczalnych ofert.
Cechy dobrego pozycjonera
Pozycjoner to osoba, która kompleksowo zajmie się procesem planowania i prowadzenia strategii budowania widoczności w Internecie Twojego serwisu. Jaki to dobry Specjalista SEO? Bazując na przygotowanej liście dopuszczalnych ofert przeanalizuj i oceń każdą z nich. Poniżej opisany został model pozwalający ocenić każdą ofertę pozycjonowania stron i wybrać tę najbardziej odpowiednią.
Oceń w skali 1 – 5 ofertę względem następujących kryteriów:
Czy pozycjoner prowadzi rozmowy na poziomie biznesowym?
Podczas procesu rozmowy z potencjalnym pozycjonerem należy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób prowadzone są z Tobą rozmowy. Dobry pozycjoner to osoba, która czuje się Specjalistą, ale jednocześnie wie, że podejście biznesowe do prowadzonych działań jest kluczowe. Oznacza to, że dobry pozycjoner powinien potrafić rozmawiać o ewentualnej współpracy w sposób biznesowy. Powinien rozumieć jakie są Twoje cele biznesowe, jaki jest charakter prowadzonych przez Ciebie działań i w jaki sposób chcesz budować widoczność w Internecie.
Dla kryterium wskaż ocenę 1, jeżeli pozycjoner „wie lepiej” jak prowadzić Twój biznes, a 5 w przypadku, gdy pozycjoner chce poznać i rozumieć Twoje cele biznesowe. Inne stany pomiędzy wskazanymi oceń według uznania.
Czy pozycjoner jest w stanie wskazać grupę stałych i zadowolonych Klientów?
Odzwierciedleniem skuteczności i jakości prowadzonych usług przez pozycjonera jest grupa jego stałych Klientów. Zapytaj więc o grupę stałych Klientów branego pod uwagę pozycjonera. Jeżeli specjalista SEO takowych posiada, z pewnością będzie chciał się tym podzielić oraz wskazać znane marki, z którymi współpracuje. Jeżeli pozycjoner nie jest skłonny do podzielenia się swoimi osiągnięciami lub twierdzi, że tego nie może uczynić z różnych względów – chce coś ukryć.
Dla kryterium wskaż ocenę 1, jeżeli pozycjoner nie chce wskazać grupy zadowolonych Klientów. Jeżeli jednak pozycjoner uczyni to z chęcią – daj ocenę 5! Inne stany pomiędzy wskazanymi oceń według uznania.
Czy pozycjoner jest chętny do ustalenia stałego harmonogramu raportowania efektów?
Podczas prowadzenia kampanii marketingowych najważniejsza jest ściśle ustalona strategia sięgająca zasięgiem nawet kilkunastu miesięcy. Podczas tego okresu musisz mieć pewność, że Twój Specjalista realizuje strategie z odpowiednią starannością, a założony wcześniej cel jest spełniany. Ten fakt wywołuje konieczność wskazania jasno ustalonego harmonogramu działań. To w jaki sposób pozycjoner planuje swoje kolejne kroki jest jego know-how, ale dla Ciebie najistotniejszym jest fakt ustalenia harmonogramu otrzymywania raportów z prac. Jeżeli specjalista SEO nie ma problemu z ustaleniem dalekosiężnego harmonogramu raportowania swojej pracy oznacza to, że posiada jej zarys, a więc wie co robi, ma pomysł, który chce realizować. W innym wypadku podchodzi do Waszej współpracy lekceważąco.
Dla tego kryterium wskaż ocenę 1, jeżeli pozycjoner nie chce ustalić z Tobą stałego okresu raportowania oraz 5, jeżeli nie jest to dla niego problemem. Inne stany pomiędzy wskazanymi oceń według uznania.
Czy pozycjoner zapewnia gwarantowany sukces i TOP 3 na każdą wybraną frazę?
Praca nad widocznością serwisu jest bardzo czasochłonna, a włożony wysiłek może okazać się zbyt mały, aby osiągnąć założone wyniki. Każdy dobry pozycjoner ma tego świadomość i ostatnim co zrobi, jest wskazanie, że niezależnie od okoliczności – wypracuje dla Twojego serwisu TOP3 na każdą założoną frazę. Jeżeli pozycjoner jako argument, który ma Cię przekonać do skorzystania z jego usług używa określenia „spełnię każdą Twoją zachciankę” oznacza to, że nie interesuje go Twój sukces, a jedynie swój zarobek. Nie trać czasu na takiego „specjalistę SEO”.
Dla tego kryterium wskaż ocenę 1 jeżeli pozycjoner jasno dał Ci do zrozumienia, że zbuduje dla Ciebie przysłowiowy Rzym, a 5 gdy pozycjoner uświadamia Cię, że nie wszystko może pójść gładko.
Teraz przyszedł moment na podliczenie oceny danego pozycjonera. Zsumuj uzyskane wyniki i oblicz średnią. Porównaj uzyskane punkty co do wielkości z pozostałymi przeanalizowanymi ofertami. Da Ci to informacje, które oferty naprawdę należy szczegółowo przeanalizować, a które warto odrzucić już teraz.
Podsumowanie
Jeżeli utworzyłeś listę dopuszczalnych ofert na pozycjonowanie, a następnie dokonałeś oceny tych ofert poprzez wskazany model – masz pewność, że wybrany pozycjoner, jest dobrym pozycjonerem. Życzę udanej współpracy!