Często słyszałaś/eś o tym, czym zajmuje się SEO, ale czy obił Ci się o uczy termin Technical SEO? Może przeglądając oferty pracy zauważyłaś/eś taką pozycję i nie do końca miałaś/eś świadomość, co za tym terminem się kryje? Pozwól, że wyjaśnię. Zapraszam do treści wpisu!

Technical SEO to pewna specjalizacja SEO

Zakładam, że wiesz czym jest SEO (jeżeli natomiast chcesz odświeżyć pamięć – sprawdź poprzednie wpisy na blogu pozycjonera). Czym jest więc Technical SEO?

Jest to pewien odłam klasycznego SEO (pozycjonowania stron), który traktuje bezpośrednio o optymalizacji technicznej serwisu. Warto, abyś miał/a świadomość, że pracując nad widocznością serwisu w wynikach wyszukiwania nie walczymy bezpośrednio o opinię użytkowników (pośrednio oczywiście jak najbardziej), a o przychylność algorytmów Google nadających ranking dla poszczególnych zapytań. Kluczem więc nie jest optymalizacja serwisu tylko pod użytkowników, a również pod roboty Google.

Technical SEO dba o sprawność serwisu

Mając na uwadze, że serwis w pierwszej kolejności ma „się podobać” robotom Google, a nie użytkownikom – koniecznym jest zapewnienie odpowiedniej jego sprawności. Techniczne SEO traktuje więc tak naprawdę o dostosowaniu aspektów technicznych do wymagań stawianych przez roboty Google. W technicznym SEO praca często nie daje widocznych na pierwszy rzut oka efektów – serwis może nie zmieniać layoutu, treści nie muszą być dodawane, klient może nie mieć świadomości, że poczynione zostały ogromne kroki w stronę optymalizacji.

Technical SEO to as w rękawie i konieczność

Skoro Techniczne SEO nie daje efektów, a często nawet nie produkuje treści (co dla wielu zdaje się być kluczowym elementem strategii SEO), to jakie są jego korzyści? Okazuje się, że problemy, które są rozwiązywane przez specjalistę Technicznego SEO często bywają problemami krytycznymi, które sprawiają, że serwis pomimo dużych starań nie rośnie. Jeżeli robisz wszystko, a „coś trzyma” serwis przed wzrostami – zastanów się, czy nie jest Ci potrzebny specjalista SEO, który zweryfikuje serwis pod względem technicznym.

Główne zadania Specjalisty Technical SEO

Mam nadzieję, że uświadomiłem Cię, czym jest Techniczne SEO i jak ważne jest zrozumienie, że należy o nie dbać. Chciałbym przedstawić Ci główne elementy techniczne, o które musisz zadbać przy optymalizacji każdego serwisu.

Crawl Budget

Crawl budget to pewna granica opisująca ilość zasobów serwisu, które robot może przeskanować. Myślę, że masz świadomość, jak ogromny jest Internet i ile witryn się w nim znajduje. Robot Google, aby dbać o sprawność działania nie może pozwolić sobie na całkowite skanowanie wszystkich serwisów – a więc „całego Internetu”. Z tego powodu robot Google nadaje crawl budget, czyli granice po której serwis przestaje być skanowany na dany moment. Z tego powodu warto zadbać o to, aby dostępne dla robotów Google były tylko te podstrony, które naprawdę są istotne z perspektywy optymalizacji. Nie wolno dopuścić, aby robot Google skanował adresy:

  1. Generujące błąd 404,
  2. Generujące duplikaty treści,
  3. Puste,
  4. Niegenerujące wartości (np.: polityka cookies).

Błędy te można zaobserwować przy użyciu crawlerów (np.: Screaming Frog), bądź bezpośrednio w panelu Google Search Console.

Techniczne Linkowanie Wewnętrzne

Optymalizacja linkowania wewnętrznego to wdrożenie działań mających na celu zwiększenie możliwości przemieszczania się robotów Google po kolejnych zasobach serwisu. Działanie te często polega na wdrożeniach: sekcja linkowania wewnętrznego, linkowania wewnątrz treści

Warto jednak zadbać o kilka innych kwestii, które pozwolą jeszcze bardziej dooptymalizować linkowanie wewnętrze.

  1. Linkowanie wewnętrzne wdrożone za pomocą JS – warto zwrócić uwagę, czy wdrożone sekcje linkowania wewnętrznego są w odpowiedni sposób czytane przez Google. Nieodpowiednie wdrożenie adresów przy użyciu JS może powodować błędy w czytaniu tych linków,
  2. Mega MENU – czyli zbyt wiele linków znajdujących się w MENU jest to problem często występujący w e-commerce. Mega MENU to zjawisko, gdy w menu głównym strony internetowej wdrażane są wszystkie adresy kierujące do kategorii głównych i podrzędnych. Takie rozwiązanie powoduje, że w MENU występuje nawet do 300 linków. Musisz pamiętać, że Google napotykając adres URL notuje informację o jego istnieniu. Jeżeli w MENU znajduje się 300 adresów – Google je „odbija. Ten sam proces zachodzi na KAŻDEJ INNEJ podstronie serwisu, ponieważ menu zwykle wdrożone jest globalnie. W tym przypadku należy dokonać optymalizacji, która polegać będzie na zakodowaniu adresów przy użyciu JS znajdujących się w drugim i kolejnych zagnieżdżeniach. Google skanując tak zaprojektowane menu nie będzie „widział” takich adresów, a dla użytkownika będą one nadal wyświetlane. Po wdrożeniu takiego rozwiązania warto jednak zadbać o weryfikację linkowania pomiędzy kategoriami, aby Google miał możliwość przejść z widocznej w MENU kategorii do tych ukrytych.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że jasno wskazałem Ci czym zajmuje się Technical SEO. Musisz mieć świadomość, że opisane aspekty to dopiero „wierzchołek góry lodowej”, jednakże już tak proste optymalizacje przyniosą pozytywne efekty. Sprawdź sam/a!

Kategorie: Blog o SEO