Według danych prezentowanych przez InternetLiveStats (Źródło) w ciągu dnia Google obsługuje około 3.5 miliarda zapytań, co przekłada się na około 40 000 zapytań na sekundę! Czym jednak są wspomniane zapytania? Są to frazy kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę oczekując wyników spełniających ich potrzebę!

Jest to fraza kluczowa, a więc jeden wyraz bądź zbiór wyrazów, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę Google z określoną intencją. Użytkownik wpisując daną frazę kluczową w pasek wyszukiwania Google oczekuje ściśle określonych odpowiedzi, które rozwiążą jego problem. Dobrze dobrana fraza kluczowa może zoptymalizować proces budowania widoczności w sieci.

Fraza kluczowa – czym jest?

Frazy kluczowe to wyraz bądź zbiór wyrazów, które są wpisywane w wyszukiwarce w celu uzyskania konkretnych informacji bądź odnalezienia produktów lub usług mogących spełnić potrzebę użytkownika. Wybór fraz kluczowych jest często jednym z pierwszych etapów pozycjonowania strony, ale nie tylko. Słowa kluczowe są wykorzystywane również w innych działaniach marketingowych jak np. reklamy Google, portale społecznościowe czy akcje marketingowe.

Typy fraz kluczowych

Istnieje wiele różnych podziałów fraz kluczowych: jedne skupiają się na intencji, inne na charakterystyce i potencjale. Aby skutecznie planować strategie budowania widoczności serwisów w Internecie należy znać przynajmniej dwa z nich.

Podział fraz kluczowych względem intencji

Podział fraz kluczowych względem intencji pozwala podczas analizy zrozumieć, z jaką potrzebą przychodzi klient. Rozumienie wspomnianej intencji pozwala przygotować dla użytkownika wartościową odpowiedź.

Frazy kluczowe dzielimy na:

  • Nawigacyjne frazy kluczowe – czyli frazy typu: „Comarch Kontakt”. Użytkownik wpisując tę frazę oczekuje przekierowania w określone miejsce, aby móc spełnić swoją potrzebę,
  • Sprzedażowe frazy kluczowe – czyli frazy typu: „iPhone 13 128Gb”. Użytkownik wpisując tę frazę najprawdopodobniej chce kupić nowego iPhone. Wynikiem dla tej frazy musi być podstrona, która zwiera listę wszystkich iPhone 13 128Gb.
  • Informacyjne frazy kluczowe – czyli frazy, które zaczynają się od „Jak”, „Czy”, „Gdzie”, np.: „Jak ugotować jajka?”. Użytkownik wpisując tę frazę chce uzyskać informację, jak może spełnić swoją potrzebę.

Podział fraz kluczowych względem konkurencyjności

Podział fraz kluczowych względem konkurencyjności pozwala określić, nad którymi z nich warto pracować już teraz, a które będą nieosiągalne przez wysoką konkurencyjność.

Frazy kluczowe dzielimy na:

  • Frazy brandowe – czyli frazy kluczowe, które w swojej strukturze zawierają nazwę firmy. Frazy te charakteryzują się niską konkurencyjnością. Użytkownik wpisując frazę z brandem chce znaleźć witrynę właśnie tej firmy, np.: „DHL śledzenie paczki”. Wyjątkiem są frazy brandowe firm, których brand stał się zwrotem używanym do opisu produktu, np.: „Buty Adidas”,
  • Frazy generyczne – czyli frazy kluczowe, które charakteryzują się wysokim zainteresowaniem w sieci, np.: koszule. Frazy te są bardzo często wpisywane w Google przez użytkowników (np.: 10 000/miesięcznie i więcej). Ruch uzyskiwany z wysokich pozycji na frazy generyczne generuje duże przychody, a to implikuje fakt, iż wiele witryn o nie walczy, co sprzyja konkurencyjności.
  • Frazy typu „long tail” – czyli frazy kluczowe, które posiadają niską popularność, ale wprost określają intencję użytkowników. Najczęściej frazy z długiego ogona składają się z 3 lub więcej wyrazów, które w połączeniu szczegółowo opisują intencję użytkownika, np.: „Czerwona sukienka z koronką w rozmiarze 36”.

Podsumowanie

Jak nazywa się wyraz lub fraza, które wpisuje się w wyszukiwarce, by znaleźć coś online?  – fraza kluczowa opisująca intencję użytkownika.

Podczas analizy fraz kluczowych dla danego serwisu warto zwrócić uwagę na to, jakie frazy kluczowe mogą stanowić dobry początek w budowaniu widoczności: czy są to frazy brandowe, generyczne, czy może z długiego ogona? Zestawiają tę wiedzę z informacją o intencji użytkownika: sprzedażowa, informacyjna, nawigacyjna można skutecznie wybierać frazy kluczowe.